![](./images/i.gif) | | ![](mediapool/75/756988/resources/keyvisual/customkey.png) |
![](mediapool/75/756988/resources/slogan_615_2_0.png) | ![](designs/design615/color2/images/i.gif) | ![](designs/design615/color2/images/i.gif)
![](mediapool/75/756988/resources/big_9527121_0_700-466.jpg)
290409 Elementis ligt in het bos bij Delden. In principe komt er driemaal per week een trein. Dit overpad doet niet vermoeden dat er nog weleens iets rijdt. |
![](mediapool/75/756988/resources/big_9527124_0_700-466.jpg)
Op woensdag 29 april 2009 verschijnt er echter precies volgens de dienstregeling om 10:55 een trein met maar liefst vier ketelwagens. |
![](mediapool/75/756988/resources/big_9527126_0_700-464.jpg)
Loc 7108 van ACTS rijdt met de wagens die hij in Bad Bentheim heeft opgehaald de aansluiting van Elementis op. |
![](mediapool/75/756988/resources/big_9527128_0_700-466.jpg)
De wagens zijn van het type Zags uit Duitsland en Zacs uit Frankrijk. |
![](mediapool/75/756988/resources/big_9527130_0_700-466.jpg)
De aftakking naar Elementis loopt door een prachtig natuurgebied. |
![](mediapool/75/756988/resources/big_9527131_0_700-466.jpg)
![](mediapool/75/756988/resources/big_9527132_0_700-466.jpg)
![](mediapool/75/756988/resources/9541003.jpg) Na passage van de trein ziet het overpad er zó uit. |
![](mediapool/75/756988/resources/big_9527134_0_700-466.jpg)
ACTS rolt binnen op spoor 2 tot tegen de afvoerwagens die daar in de ochtend al opgesteld zijn. Elementis-loc Bennie rijdt van spoor 3 tot buiten de poort en trekt de aangevoerde wagens naar buiten om ze vervolgens naar spoor 1 te duwen. |
![](mediapool/75/756988/resources/big_9527135_0_350-525.jpg)
Achter Bennie gaat O&K-loc 26802 schuil. |
![](mediapool/75/756988/resources/big_9527137_0_700-466.jpg)
Zodra de aanvoerwagens op spoor 1 zijn aangekomen, neemt de ACTS-loc met de afvoerwagens, drie in getal vandaag, alweer de benen. Binnen een kwartier is de bediening gepiept. |
![](mediapool/75/756988/resources/big_9527139_0_700-466.jpg)
![](mediapool/75/756988/resources/big_9527140_0_700-466.jpg)
De aansluiting is beveiligd met een vergrendeld ontspoorblok en een dito wissel. Omdat beide handbediend zijn kost het vrijmaken van de doorgang enige tijd. Bovendien moet de passage van een Syntus-lint van Zutphen naar Oldenzaal afgewacht worden. |
![](mediapool/75/756988/resources/big_9527143_0_700-466.jpg)
![](mediapool/75/756988/resources/big_9527146_0_350-525.jpg) ![](mediapool/75/756988/resources/big_9527148_0_700-466.jpg)
Pas daarna rijdt de 7108 de hoofdlijn op, om daar vervolgens weer te stoppen. De machinist moet een hele wandeling maken om ontspoorblok en wissel weer te vergrendelen. Om 11:42 zet de combinatie uiteindelijk koers naar Delden (een half uur te vroeg). |
![](mediapool/75/756988/resources/big_9527150_0_700-466.jpg)
Ongeveer een uur later (12:39) arriveert hij op het uitgebreide emplacement van Bad Bentheim. |
![](mediapool/75/756988/resources/big_9527152_0_700-466.jpg)
De wagens worden gestald op een aftakkend spoor, waar ze later op de dag zullen worden opgehaald door een Duitse wagenladingentrein. |
![](mediapool/75/756988/resources/9541006.jpg)
| Aankomst en vertrek van de ketelwagentrein bij Elementis, aankomst en vertrek in Bad Bentheim. ACTS-loc 7108 Delden / Bad Bentheim 29 april 2009 |
|
![](images/i.gif) |
| ![](designs/design615/color2/images/i.gif) | ![Top](designs/design615/color2/images/btnTop.gif) |
|
| ![](./images/i.gif) |
|